Skripsi
The Effect of Writing Diary Books Toward the Students' Writing Ability in Recount Text (An Experimental Study of The Eight Grade Students at SMPN 1 Dukuhturi, Tegal Regency in Academic Year 2010/2011)
Indonesia :
PALUPI, SARI. 2010. 1606501460. The Effect of Writing Diary Books toward the Students' Writing Ability in Recount Text. An Experimental Study of the Eight Grade Students at SMPN 1 Dukuhturi, Tegal Regency, in Academic Year 2010/2011. Skripsi. Pendidikan Bahasa Inggris. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Pancasakti Tegal.
Kata kunci: menulis buku diari, teks recount, prestasi menulis
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah menulis buku diari dapat memberikan efek positif terhadap pencapaian prestasi menulis teks recount pada siswa kelas 8 SMP N 1 Dukuhturi, Kabupaten Tegal, tahun ajaran 2010/2011.
Berdasarkan latar belakang teori dan kerangka berpikir, hipotesis dirumuskan sebagai berikut: menulis buku diari memberikan efek positif terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks recount.
Populasi dalam penelitian ini adalah siwa kelas 8 SMPN 1 Dukuhturi, Kabupaten Tegal, yaitu sejumlah 340 siswa. Untuk mendapatkan data, penulis mengambil 60 siswa dari populasi yang ada sebagai sampel dengan menggunakan teknik random sampling. Penulis menggunakan dua kelompok, kelompok pertama adalah kelompok eksperimen, sedang kelompok kedua adalah kelompok kontrol. Tiap kelompok berjumlah 30 siswa. Kelompok pertama diajar menulis dengan cara pemberian tugas menulis diari, sedang kelompok kedua diajar menulis dengan metode GTM. Kemudian keduanya diberikan tes yang sama untuk memperoleh data.
Penulis mengguanakan tes berbentuk pilihan ganda sebagai alat pemerolehan data. Tes tersebut berisi 20 soal dengan 4 pilihan jawaban, dikerjakan dalam waktu 45 menit. Untuk mengetahui validitas dan reliabilitas alat pemerolehan data, penulis melakukan uji coba terhadap 30 siswa yang mempunyai karakteristik yang sama dengan sampel.
Data diperoleh dari tes menulis yang diberikan terhadap sampel. Untuk menganalisis data dan mengetahui perbedaan antara 2 kelompok, penulis menggunakan uji t. Berdasarkan hasil dari analisis data, nilai t-hitung adalah 2,895 dengan derajat kebebasan(df) 58 dan taraf signifikansi (?) 5%, nilai t- table adalah 1,645. Hal ini berarti bahwa nilai t- hitung lebih besar dari nilai t- table (2,895 > 1,645). Maka dapat disimpulkan bahwa hipotesis penelitian ini dapat diterima.
Kesimpulan penelitian ini adalah menulis buku diari dapat memberi efek positif terhadap prestasi menulis teks recount pada siswa kelas 8 SMPN 1 Dukuhturi, Kabupaten Tegal, tahun ajaran 2010/2011.
Penulis menyarankan agar para guru dapat memberi lebih banyak latihan menulis pada siswanya supaya menulis dapat menjadi kebiasaan siswa.
English :
PALUPI, SARI. 2010. 1606501460. The Effect of Writing Diary Books toward the Students' Writing Ability in Recount Text. An Experimental Study of the Eight Grade Students at SMPN 1 Dukuhturi, Tegal Regency, in Academic Year 2010/2011. Thesis. English Department. Faculty of Teacher Training and Education. Pancasakti University Tegal.
Key words: Writing diary, recount, writing achievement
The objective of this research is to find out whether writing diaries is able to give a positive effect toward student's writing achievement in recount text, of the eight grade students at SMPN 1 Dukuhturi, Tegal Regency, in academic year 2009/2010.
Based on the theoretical background and frame of thinking, the hypothesis is formulated as follows: Writing diary books gives a positive effect toward the student's writing ability in recount text.
The population of the research is the eight grade students of SMPN 1 Dukuhturi with the total number 340 students. To collect the data, the writer takes 60 students from the population as the sample by using cluster random sampling technique. The writer uses two group designs: one group is an experiment group whereas the other is control group. Each group consists of 30 students. The experiment group is taught writing by giving the students assignments to write diaries in their diary books, while the control group is taught writing by using GTM. Then both of them were given the same test.
The writer uses multiple choices test as the instrument of the research.The test consists of 20 items which has four options as the answer. The students do the test in 45 minutes. To know the validity and reliability of the instrument, the writer tries out the instrument by giving the test to 30 students who have the same competence with the sample of this research.
The data of this research is gained from the writing test that is given to the sample of this research. To analyze the data, the writer used t-test to know the difference between the two groups. Based on the result of the data analysis, t-ratio is 2,895 with the degree of freedom (df) 58 and the level of significance (?) 5% and the t-table is 1,645. It means that t-ratio is higher than the t-table (2,895 > 1,645). It can be concluded that the hypothesis of the research is accepted.
The conclusion of this research is writing diaries gives positive effect toward the students' writing achievement in recount text at the eight grade of SMPN 1 Dukuhturi, Tegal Regency, in academic year 2010/2011.
The writer suggests that the teachers should give more exercise in writing, so the students will make writing as a habit.
1722011KI1 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain