Skripsi
An Effort to Improve the students' English Ability Through Running Dictation Game (A Classroom Action Research on the Fifth Grade students of SD Negeri Sidomulyo, Pagerbarang District, Tegal Regency in Academic Year 2009/2010)
Indonesia :
SRI WURYANI. 2010. An Effort to Improve the students' English Ability Through Running Dictation Game (A Classroom Action Research on the Fifth Grade students of SD Negeri Sidomulyo, Pagerbarang District, Tegal Regency in Academic Year 2009/2010). Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Program Strata I. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Pancasakti Tegal.
Kata Kunci : Kemampuan Bahasa Inggris, Running Dictation Game
Penelitian ini adalah sebuah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang mana telah diselenggarakan di SD Negeri Sidomulyo. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V yang berjumlah 43 siswa. Berdasarkan hasil pengamatan, menunjukan bahwa kemampuan bahasa inggris dari siswa kelas V masih rendah. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor, salah satu faktornya adalah pemilihan tekhnik pengajaran yang masih menggunakan Teacher-Centered dimana siswa tidak dilibatkan untuk berpartisipasi dalam kegiatan belajar-mengajar. Sehingga hal tersebut membuat siswa bosan dan bahkan merasa mengantuk.
Pemilihan teknik atau strategi mengajar sangat mempengaruhi keberhasilan siswa dalam belajar bahasa Inggris. Running Dictation Game adalah salah satu teknik pengajaran yang akan membantu para guru untuk membuat siswa merasa senang belajar bahasa Inggris. Tujuan dari penelitian tindakan ini adalah untuk mengetahui apakah penerapan tekhnik Running Dictation Game dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris di kelas V di SD Negeri Sidomulyo, Kecamatan Pagerbarang, Kabupaten Tegal.
Penelitian tindakan ini telah diselenggarakan dalam dua siklus dan terdiri dari lima pertemuan. Setiap siklus terdiri dari tahap Perencanaan, Tindakan, Pengamatan, dan Refleksi.
Untuk mengetahui kemampuan bahasa Inggris siswa dan partisipasi dalam proses belajar mengajar, penulis menggunakan data kualitatif dan kuantitatif. data kualitatif digunakan untuk mengetahui dan mengamati siswa dan aktivitas guru selama proses belajar mengajar. Data kuantitatif diperoleh dari hasil prestasi siswa yang dianalisis dengan menggunakan persentase. Indikator keberhasilan PTK adalah jika sekurang-kurangnya 75% siswa memperoleh nilai 5,6 untuk ketuntasan belajar siswa.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan bahasa Inggris siswa mengalami peningkatan. Ada 18 siswa atau 42% siswa yang memenuhi Kriteria ketuntasan minimal pada Pra-tes, 29 siswa atau 67% siswa pada siklus I, 33 siswa atau 77% siswa pada siklus II, dan 34 siswa atau 79% siswa pada Post-test. secara berurutan, nilai rata-rata yang diperoleh siswa yaitu 47 di Pra-test, 58 pada siklus I, 60 pada siklus II, dan 69 pada Post-test. Selain itu, hasil pengamatan siswa dan aktivitas guru selama siklus telah mendapatkan kategori baik.
Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penerapan teknik Running dictation Game dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris siswa.
Inggris :
SRI WURYANI. 2010. "An Effort to Improve the students' English Ability Through Running Dictation Game (A Classroom Action Research on the Fifth Grade students of SD Negeri Sidomulyo, Pagerbarang District, Tegal Regency in Academic Year 2009/2010)". Thesis. English Department. Strata I Program. Faculty of Teacher Training and Education. Pancasakti University Tegal.
Key words: Students' English Ability, Running Dictation Game.
This is a Clasroom Action Research (CAR) which has been held at SD Negeri Sidomulyo. The population in this action research is all of the students in the fifth grade of SD Negeri Sidomulyo, there are 43 students in number. Based on the observation result, it shows that the students' English ability of the fifth grade is still low. It is caused by some factors, one of the factors is the choice of teaching technique which still uses Teacher-Centered where the students are not involved to participate in teaching and learning activity. So it makes the students turn bored and even then sleepy.
The choice of teaching techniques or strategies will highly influence the students' success in learning English. Running Dictation Game is one of the teaching techniques which will help the teachers to make the students feel fun in learning English. The objective of this action research is to know whether the application of Running Dictation Game can improve the student's English ability in the fifth grade in SD Negeri Sidomulyo, Pagerbarang District, Tegal Regency.
This action research has been done in two cycles and consists of five meetings. Each cycle consists of Planning, Acting, Observing, and Reflecting stage.
In order to know the students' English ability and participation in teaching and learning process, the writer uses qualitative and quantitative data. Qualitative data is used to know and observe the students' and teachers' activities during teaching and learning process. Quantitative data is gotten from the result of students' achievement which is analyzed by using the percentage. The indicator of the CARs' success is if at least 75 % of the students get score 5,6 for working indicator.
The research result shows that the students' English ability has increased. There are 18 students or 42 % students who fulfill the Minimum Passing Criteria in Pre-test, 29 students or 67 % students in cycle I, 33 students or 77 % students in cycle II, and 34 students or 79 % students in Post-test. Consecutively, the mean of score which is gotten by the students are 47 in Pre-test, 58 in cycle I, 60 in cycle II, and 69 in Post-test. Beside it, the observation result of the students' and teachers' activity during the cycle shows good category.
Based on the result, it can be concluded that the technique of Running Dictation Game can improve the students' English ability.
PBI081033 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain