Skripsi
Improving Vocabulary Mastery Through The Use Of English Interactive Multimedia At Fourth Grades Students Of SDN Bogares Kidul 02
Indonesia :
CATRO, 2010. Improving Vocabulary Mastery Through The Use of English Interactive Multimedia at Fourth Grades Students of SDN Bogares Kidul 02 Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan. Universitas Pancasakti Tegal.
Pembimbing I : Drs. JCS. Pradjarto, M.Pd
Pembimbing II : Drs. Rofiudin, M.Hum
Kata Kunci : Peningkatan Penguasaan Kosakata, Multimedia Interaktif Bahasa Inggris
Dalam kehidupan berbahasa seseorang, kosakata berperan penting, dimana segala macam pengertian, ide, konsep, pikiran dan angan-angan kita lahirkan dengan Bahasa. Hal yang mendasar dalam mempelajari bahasa Inggris adalah tentang penguasaan kosakata, maka seorang pengajar harus bisa memilih teknik pembelajaran yang tepat agar siswa tidak bosan dalam melaksanakan pembelajaran.
Masalah dalam penelitian ini adalah seberapa besar peningkatan penguasaan kosakata siswa yang diajar dengan menggunakan multimedia interaktif bahasa Inggris. Tujuan penelitian ini adalah untuk memberikan gambaran konkret mengenai penggunaan multimedia interaktif, memberikan gambaran yang lebih jelas mengenai perubahan perilaku siswa yang terjadi pada saat proses belajar kosakata dengan menggunakan multimedia interaktif bahasa Inggris.
Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas, artinya penelitian dilakukan di kelas dalam satu sekolah. Subjek penelitian ini adalah penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa kelas IVA SDN Bogares Kidul 02 Kecamatan Pangkah Kabupaten Tegal. Data mengenai peningkatan penguasaan kosakata siswa dan sikap siswa diperoleh berdasarkan tes yang telah dilaksanakan, pengamatan, wawancara, dan jurnal siswa baik dalam pra tindakan, tindakan siklus pertama, dan tindakan siklus kedua dengan ketentuan KKM sebesar 61.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan multimedia bahasa Inggris dapat meningkatkan kemampuan penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa. Peningkatan juga terjadi pada perolehan hasil evaluasi, hasil perolehan rata-rata siswa sebelum tindakan sebesar 66 setelah tindakan siklus pertama sebesar 67 dan setelah tindakan siklus kedua sebesar 72 hasil penelitian juga menunjukkan adanya perubahan sikap siswa pada saat pembelajaran berlangsung.
Berdasarkan simpulan diatas penulis memberikan saran kepada guru bahasa Inggris untuk: (1) Multimedia Interaktif Bahasa Inggris dapat dipertimbangkan untuk digunakan dalam pembelajaran kosakata, (2) Lebih mempersiapkan metode dan teknik pengajaran yang bervariasi, (3) Mempersiapkan pada kemampuan siswa dalam penguasaannya.
Inggris :
CATRO, 2010. Improving Vocabulary Mastery Through The Use of English Interactive Multimedia for Fourth Grades Students of SDN Bogares Kidul 02 Academic Year 2009/2010. Thesis. English Department of Teacher Training and Education Faculty Pancasakti University Tegal.
First Advisors : Drs. JCS. Pradjarto, M. Pd
Second Advisors : Drs. Rofiudin, M. Hum
Key Words: Improving Vocabulary Mastery, English Interactive Multimedia
Vocabulary is an important thing in the language of person, where all kinds of understanding, ideas, concepts, thoughts and fancies we are born with the language. English as an international language, it is very important to master. The essential thing in learning English is about the mastery of vocabulary, and then a teacher should be able to choose appropriate learning techniques so that students are not bored in the implementation of learning.
The problem in this research is the improvement of English vocabulary of students' mastery taught using English interactive multimedia. The purpose of this study is to provide a concrete illustration of the use of interactive multimedia, providing a clearer idea of changes in student behaviour that occurred during the process of learning vocabulary by using interactive multimedia English.
This research is a class action research, meaning that the research conducted in the classroom of school. The subjects are improving English vocabulary mastery for fourth grades students at SDN Bogares Kidul 02 Pangkah, Tegal regency. Data concerning the increase in students' mastery of vocabulary and attitude of students is obtained based on tests carried out, observations, interviews, and student journals both in pre cycle, the first cycle of action, and action of the second cycle with The Classical Passing Criteria was 61.
The results showed that the use of multimedia can improved the English vocabulary mastery. The increase was seen from the change of attitude in the learning process and the value is reached. Changes in behaviour include activeness, courage, independence and success of students increased gradually. Improvement also occurred on the acquisition of evaluation results, the average cost before the action amounted to 66 students after the first cycle of action of 67 and after the second cycle of 72 action research results also showed changes in student attitudes during the learning progress.
Based on the above conclusions the author gives advice to English teachers to: (1) Consider English Interactive Multimedia for use in learning vocabulary, (2) Preparation more methods and verify teaching techniques, (3) Prepare the students' abilities in the mastery.
PBI081017 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain