Skripsi
The Effect of Using Pictures in Teaching English Tenses to the First Year Students of SMK Pusponegoro Brebes in Academic Year 2009/2010
Indonesia :
ALFIYAH. 2010. 1606501408. The effect of using pictures in teaching english tenses to the first year students of SMK Pusponegoro brebes, in academic year 2010. Skripsi Program Strata 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Kata Kunci: Effect, Pictures, The teaching of English tenses.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan gambar pada pengajaran English tenses pada siswa tahun pertama SMK Pusponegoro Brebes dan untuk mengetahui apakah dengan atau tidak menggunakan gambar pada pengajaran English tenses akan memberikan pengaruh yang positif terhadap hasil belajar English tenses siswa.
Berdasarkan landasan teori dan kerangka berfikir, hipotesis penelitian ini dapat di rumuskan sebagai berikut; Penggunaa gambar-gambar dalam pengajaran English tenses memberikan pengaruh yang positif terhadap hasil belajar English tenses siswa.
Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa lelas I SMK Pusponegoro Brebes yang berjumlah 160 siswa. Penulis mengambil 80 siswa sebagai sampel dalam penelitian ini dengan menggunakan taknik random sampling. Penulis membagi sampel tesebut menjadi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Masing-masing kelompok terdiri dari 40 siswa. Kelompok eksperimen di ajar english tenses dengan menggunakan gambar, sedangkan kelompok kontrol di ajar english tenses dengan tidal menggunakan gambar. Kemudian kedua kelompok tersebut di berikan tes menulis yang sama.
Penulis menggunakan tes pilihan ganda dan isian sebagai instrument dalam penelitian ini. Tes pilihan ganda terdiri dari 30 soal dengan empat pilihan jawaban, dan isian terdiri dari 10 soal. Siswa mengerjakan tes tersebut dalam waktu 45 menit. Untuk mengetahui validitas dan reliabilitas dari instrument penelitian , penulis mengujicobanya pada 40 siswa yang mempunyai kemampuan tidak jauh berbeda dengan sampel penelitian ini.
Data penelitian ini di peroleh dari hasil tes menulis siswa dari kelompok sampel. Untuk menganalisis data, penulis menggunakan t-tes untuk mengetahui perbedaan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Herdasarkan hasil analiusis data, di peroleh t-hitung sebesar 3.100, dengan derajat kebebasan (dk) 78 dan taraf signifikansi 5 %, t-tabel sebesar 2.576. Oleh karena itu dapat di simpulkan bahwa hipotesis penelitian di terima.
Dengan demikian dapat di simpulkan bahwa pengajaran english tenses dengan menggunakan gambar efektif dan memberikan pengaruh yang positif terhadap hasil belajar English tenses siswa SMK Pusponegoro Brebes, tahun akademik 2009/2010.
Inggris :
ALFIYAH. 2010. 1606501408. The Effect of Using Pictures in Teaching English Tenses to the First Year Students of SMK Pusponegoro Brebes, in Academic Year 2010. Thesis Strata 1. English Department. Teacher Training and Education Faculty. Pancasakti University Tegal.
Key words: Effect, Pictures, The Teaching of English Tenses, The First Year Students, English Achievement.
The objective of this research is to know the effect of using picture in teaching English tenses to the first year students of SMK Pusponegoro Brebes and to know whether or not the teaching of English tenses using picture will give positive effect toward the students' achievement of English tenses.
Based on the theories and the frame of thinking, the hypothesis of this research is proposed as follows: using pictures in teaching English tenses give a positive effect toward the students' achievement of the English tenses.
The population of the research is the first year students of SMK Pusponegoro Brebes With the number of the population 160 students. To collect the data, the writer took 80 students from the population as the sample by using random sampling technique. The writer used two group designs; one group was an experimental group whereas the other was control group. Each group consists of 40 students. The experiment group was taught by using pictures in teaching English tenses, while the control group was not taught by using pictures in teaching English tenses. Then both of them were given the same written test.
The writer used a multiple choice and essay test as the instrument of the research. The multiple choice test consists of 30 items which has four options, and the essay test consists of 10 items. The students did the test in 45 minutes. To know the validity and reliability of the instrument, the writer tried out the instrument by giving the test to 40 students who have the same competence with the sample of the research.
The data of this research is gained from the writing test that was given to the sample of the research. To analyze the data, the writer used t-test to know the difference between the two groups. Based on the result of the data analysis, t-ratio is 3.100 with the degree of freedom (df) 78 and the level of significance 5%, and the table is 2.576. It means that t-ratio is higher that t-table (3.100 > 2.576). It can be concluded that the hypothesis of the research is accepted.
The conclusion of this research that the teaching of English tense using picture is effective and gives a positive effect toward the students' achievement of the English tenses in SMK Pusponegoro Brebes, academic year 2009/2010.
PBI081045 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain