2. 457). Thus the conclusion of this research is Situational Language Teaching gives positive effects on students Vocabulary achievement at the fifth year students in the second semester of SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang in the academic year 2009/2010." />
Skripsi
The Effectiveness of The Situational Language Teaching In the teaching of Vocabulary in the Grade Five At SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang academic year 2009/2010
Indonesia :
SYAFRUDIN LATIF. 2010. Pengaruh Penerapan Situational Language Teaching Terhadap Prestasi siswa Pada pengajaran Kosakata Di SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang. Sebuah penelitian di SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang selama semester 2 tahun pelajaran 2009/2010. skripsi, program strata I. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pancasakti Tegal.
Kata kunci : Situational Language Teaching, Kosa kata
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang pengaruh penerapan Situational Language Teaching terhadap prestasi siswa pada pengajaran kosakata pada siswa kelas 5 semester II tahun pelajaran 2009/2010. Berdasarkan landasan teori dan kerangka berpikir, dirumuskan hipotesis penelitian sebagai berikut: Situational Language Teaching memberikan efek positif terhadap prestasi dalam pengajaran kosakata. Dengan kata lain siswa yang diajar dengan Situational Language Teaching akan mendapatkan hasil prestasi lebih baik daripada siswa yang diajar dengan menggunakan GTM.
Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas 5 SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang dan SDN 03 Serang Petarukan Pemalang. Jumlah sampel adalah 60 siswa, siswa terdiri dari 2 kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok pengendali, tiap kelompok terdiri dari 30 siswa. Kelompok eksperimen adalah siswa yang diajar menggunakan Situational Language Teaching dan kelompok pengendali adalah siswa yang diajar menggunakan GTM. Penulis menggunakan tes sebagai instrumen penelitian. Tes tersebut membutuhkan waktu 45 menit, jenis tes yang diberikan adalah pilihan ganda dengan 4 pilihan A, B, C, dan D untuk mengetahui reliabilitas dan validitas.
Data penelitian ini diperoleh dari hasil tes kosakata. Yang dikerjakan oleh sampel penelitian semester dua. Analisa penelitian ini dilakukan dengan menggunakan uji-t. Dari hasil analisa menunjukan bahwa t-hitung adalah 4,1152 sedang t-tabel adalah 2,457 pada taraf signifikasi 5% jadi t-hitung lebih tinggi daripada t-tabel (4,1152 > 2,457). Jadi dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa " Situational Language Teaching memberikan pengaruh yang positif terhadap pengajaran kosakata pada siswa kelas 5 semester II SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang, tahun pelajaran 2009/2010.
Inggris :
SYAFRUDIN LATIF. 2010. The Effectiveness of the Situational Language Teaching in the teaching vocabulary to the fifth year students of SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang. An experimental study at fifth year student of SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang in Academic year 2009/2010. Final Project Strata 1 program. Faculty of Teacher Training and Education. Pancasakti University Tegal.
Key words : Situational Language Teaching, Vocabulary.
The objective of this final project is to know about the effectiveness of Situational Language Teaching in teaching vocabulary to the fifth year students during the second semester in academic year 2009/2010. Based on the review of related theory and logical frame work, the research hypothesis is proposed as follows ; Situational Language Teaching gives the positive effect in the teaching vocabulary, in other word the students who are taught by Situational Language Teaching will get the achievement result of vocabulary better than GTM.
The population of this research is the fifth year students of SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang and SDN 03 Serang Petarukan Pemalang. The number of sample is sixty students. The sample consists of two groups, and each group contains 30 students. The experiment group is the students who are taught by Situational Language Teaching as the first group and the control group is the students who are taught by GTM as second group. The Writer uses a test as the instrument of the research, the test takes 45 minutes to do. The type of test is multiple choice with four options A, B, C, and D to know the validity and reliability of the instrument.
The data of this research are gained from the result of vocabulary test done by sample of research. Data analysis of this research is tested by using t-test. Based on the result of data analysis t-ratio is 4. 1152 whereas t-table with the degree of freedom is (58) on the level of significance of 5%, t-table is 2.457. It shows that t-ratio is higher than t-table (4. 1152 > 2. 457). Thus the conclusion of this research is Situational Language Teaching gives positive effects on students Vocabulary achievement at the fifth year students in the second semester of SD Muhammadiyah 03 Panjunan Petarukan Pemalang in the academic year 2009/2010.
PBI081062 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain