Skripsi
The Effect of the Inquiry Method toward the Students' Ability in Arranging Sentences to The Second Year Students of Senior High School (An Experimental study at The Second Year Students of SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency in Academic Year 2009/2010)
Indonesia :
HASTUTI, FITRI RIYANTI PUJI. 2010. 1606501381: The Effect of Inquiry Method toward the Students' Ability in Arranging Sentences to The Second Year Students of Senior High School. (An experimental Study at the Second Year Students of SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency in Academic Year 2009/2010). Skripsi. Pendidikan Bahasa Inggris. Drs. JCS. Pradjarto, M.Pd. Dra. Hj. Sri Wardhani, M.Pd. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Pancasakti.
Kata Kunci: Inquiry Method, Students' Ability in Arranging Sentences, The Second Year Students of Senior High School
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang pengaruh Metode Inquiry terhadap kemampuan siswa dalam menyusun kalimat pada siswa kelas 2 tahun Pelajaran 2009/2010.
Berdasarkan landasan teori dan kerangka berpikir, hipotesis penelitian ini dapat dirumuskan sebagai berikut: Metode Inquiry memberikan pengaruh positif terhadap kemampuan siswa dalam menyusun kalimat, dengan kata lain siswa yang diajar dengan Metode Inquiry akan mendapatkan hasil prestasi menulis lebih baik dari pada siswa yang diajar dengan menggunakan metode GTM.
Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas 2 SMA Negeri 1 Kramat-Kabupaten Tegal yang berjumlah 354 siswa. Untuk mengumpulkan data, Penulis mengambil 60 siswa dari populasi sebagai sampel dengan menggunakan teknik pemilihan secara acak. Penulis menggunakan desain dua kelompok, yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Masing-masing kelompok terdiri dari 30 siswa. Kelompok eksperimen diajar menulis dengan menggunakan metode inquiry, sedangkan kelompok kontrol diajar menulis dengan menggunakan GTM. Kemudian kedua kelompok tersebut diberikan tes menulis yang sama.
Penulis menggunakan bentuk tes pilihan ganda sebagai instrumen dalam penelitian ini. Tes tersebut terdiri dari 30 soal dengan 5 pilihan jawaban. Siswa mengerjakan tes tersebut dalam waktu 45 menit. Untuk mengetahui validitas dan reliabilitas dari instrumen penelitian, Penulis menguji cobanya pada 25 siswa yang mempunyai kemampuan yang tidak jauh berbeda dengan sampel penelitian ini.
Data penelitian ini diperoleh dari hasil tes pilihan ganda siswa dari kelompok sampel. Untuk menganalisis data, Penulis menggunakan t-test untuk mengetahui perbedaan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Berdasarkan hasil analisa data, Diperoleh t-hitung sebesar 2,224 dengan derajat keabsahan (dk) 58 dan taraf signifikasi 5%, t-tabel sebesar 2,000. Oleh karena itu dapat disimpulkan bahwa hipotesis penelitian diterima.
Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh yang positif pada metode inquiry terhadap kemampuan siswa dalam menyusun kalimat di SMA Negeri 1 Kramat-Kabupaten Tegal pada tahun pelajaran 2009/2010.
Inggris :
HASTUTI, FITRI RIYANTI PUJI. 2010. 1606501381: The Effect of Inquiry Method toward the Students' Ability in Arranging Sentences to The Second Year Students of Senior High School. (An experimental Study at the Second Year Students of SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency in Academic Year 2009/2010). Thesis. English Department. Drs. JCS. Pradjarto, M.Pd. Dra. Hj. Sri Wardhani, M.Pd. Faculty of Teacher Training and Education. Pancasakti University Tegal.
Key words: Inquiry Method, Students' Ability in Arranging Sentences, The Second Year Students of Senior High School
The objective of this research is to find out about the effect of Inquiry Method toward the students' ability in arranging sentences to the second year students of senior high school at SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency in academic year 2009/2010. Based on the review of related literature and logical framework, the research hypothesis is proposed as follows; Inquiry Method gives the positive effect on the students' ability in arranging sentences, in other word the students who are taught by using Inquiry Method will get the achievement result of writing better than the students who are taught by using Grammar Translation Method. The population of the research is the second year students of SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency with the total number 354 students. To collect the data, the writer took 60 students from the population as the sample by using random sampling technique. The writer used two-group design; one group was an experimental group whereas the other was a control group. Each group consist of 30 students. The experimental group was taught writing by using Inquiry Method while the control group was taught writing by using Grammar Translation Method. Then both of them were given the same writing test. The writer used a multiple chooice test as the instrument of the research. The multiple choice test consists of 30 items which have five options. The students did the test in 45 minutes. To know the validity and reliability of the instrument, the writer tried out the instrument by giving the test to 30 students who have the same competence with the sample of this research. The data of this research is gained from the multiple-choice test that was given to the sample of this research. To analyze the data, the writer used t-test to know the difference between the two groups. Based on the result of the data analysis, t-ratio is 2.224 with the degree of freedom (df) 58 and the level of significance (?) 5%, and the t-table is 2.000. It means that the t-ratio is higher than the t-table (2.224 > 2.000). It can be concluded that the hypothesis of the research is accepted. The conclusion of this research is there is a positive effect of Inquiry Method toward the students' ability in arranging sentences to the second year students of senior high school at SMA Negeri 1 Kramat-Tegal Regency in Academic year 2009/2010.
PBI081081 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain