ttable. Thus t is in the region of rejection of Ho, so Ha is received. We can conclude that "There are differences in mathematics achievement between students who use a gradual exercise with students who do not use the exercise gradually." From the average values obtained by the students obtained the results of the experimental group and control group with 6,53 and group control 5,6 results show that there are effect positife of Exercise Staged Against Achievement of Mathematic Learning Roots and Form Numbers ranking in Class IX student of SMP N 1 Bojong Pekalongan Academic Year 2009/2010." />
Skripsi
Pengaruh Pemberian Latihan Bertahap terhadap Prestasi Belajar Matematika Pokok Bahasan Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas IX SMP N 1 Bojong Kabupaten Pekalongan Tahun Pelajaran 2009/2010.
Indonesia :
ARIYANTO. 2010. Pengaruh Pemberian Latihan Bertahap terhadap Prestasi Belajar Matematika Pokok Bahasan Bilangan Berpangkat dan Bentuk Akar pada Siswa Kelas IX SMP N 1 Bojong Kabupaten Pekalongan Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi. Pendidikan Matematika. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Pancasakti Tegal.
Kata Kunci : Latihan bertahap, Prestasi.
Penelitian ini bertujuan untuk menguji ada tidaknya pengaruh penggunaan latihan bertahap terhadap prestasi belajar matematika pokok bahasan bilangan berpangkat dan bentuk akar pada siswa kelas IX SMP N 1 Bojong Kabupaten Pekalongan Tahun Pelajaran 2009/2010.
Penelitian ini mengambil lokasi di SMP N 1 Bojong Kabupaten Pekalongan. Populasi dalam penelitian sebanyak 7 kelas dengan jumlah 272 siswa. Sedangkan sampel penelitian ini menggunakan kluster random sampel sebanyak 80 siswa yang terdiri atas 40 siswa yang proses belajarnya menggunakan latihan bertahap dan 40 siswa yang proses belajarnya tidak menggunakan latihan bertahap. Berdasarkan hasil analisis data yaitu dengan uji hipotesis yang membandingkan antara kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol, diperoleh thitung sebesar 1,55. sedangkan ttabel dengan derajat kebebasan 78 pada taraf signifikansi 10% sebesar 1,29 sehingga thitung > ttabel. Dengan demikian thitung berada dalam daerah penolakan Ho, sehingga Ha diterima.
Dapat disimpulkan bahwa "Ada perbedaan prestasi belajar Matematika antara siswa yang menggunakan latihan bertahap dengan siswa yang tidak menggunakan latihan bertahap ". Dari rata-rata nilai yang diperoleh siswa kelompok eksperimen diperoleh hasil 6,53 dan kelompok kontrol dengan hasil 5,6 menunjukkan bahwa ada pengaruh positif pemberian latihan bertahap terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas IX semester genap SMP N 1 Bojong Kabupaten Pekalongan Tahun Pelajaran 2009/2010.
English :
ARIYANTO. 2010. Effect of Exercise Staged Against Achievement of Mathematic Learning Roots and Form Numbers ranking in Class IX student of SMP N 1 Bojong Pekalongan Academic Year 2009/2010. Skripsi. Mathematics Education.. Faculty of Teacher Training and Education. Pancasakti Tegal University.
Keywords : Exercise gradual, Achievement.
This study aimed to test the effect of the gradual training of the subject of achievement in mathematics and forms the root of the rank numbers in junior high school students of class IX N 1 Bojong Pekalongan Academic Year 2009/2010.
This study took place within the SMP N 1 Bojong Pekalongan. The population in the study were seven classes with 272 students total. While this sample using random cluster sample of 80 students consisting of 40 students using the learning process is a gradual exercise and 40 students that the learning process is not using the exercise gradually. Based on the results of data analysis is to test the hypothesis that compared between experimental groups with control group, obtained t of 1,55. while ttable with 78 degrees of freedom at significance level of 10 % at 1,29, so tcount > ttable. Thus t is in the region of rejection of Ho, so Ha is received.
We can conclude that "There are differences in mathematics achievement between students who use a gradual exercise with students who do not use the exercise gradually." From the average values obtained by the students obtained the results of the experimental group and control group with 6,53 and group control 5,6 results show that there are effect positife of Exercise Staged Against Achievement of Mathematic Learning Roots and Form Numbers ranking in Class IX student of SMP N 1 Bojong Pekalongan Academic Year 2009/2010.
PMTK081066 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain