Skripsi
A Descriptive Study on Relative Pronoun Mastery of The Second Year Student in SMA Negeri 1 Kecamatan Brebes Academic Year 2009/2010
Indonesia :
DESY ANGGRAENI PUSPITASARI 1606501479. Descriptive Study on Relative Pronoun Mastery of The Second Year Student in SMA Negeri 1 Kecamatan Brebes. Tugas Akhir, Program Sarjana, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal. Pembimbing 1. Drs. Rofiudin, M. Hum, II. Taufiqullah, S. Pd.
Key word: Study Deskriptive Penguasaan Relative Pronoun.
Tujuan utama skripsi ini untuk menentukan penguasaan siswa dalam menggunakan relative pronoun karena masih banyak siswa yang belum dapat memahami penggunaan relative pronoun dalam kalimat secara benar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penguasaan siswa dalam penggunaan relative pronoun seperti who, whom, whose, that dan which pada siswa kelas dua SMA Negeri 1 Kecamatan Brebes Tahun Ajaran 2009/2010.
Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas dua SMA N 1 Kecamatan Brebes Tahun Ajaran 2009/2010. Total populasi adalah 240 siswa, yang mana hanya diambil 40 siswa sebagai sample penelitian. Random sampling digunakan untuk menentukan sampel.
Pilihan ganda adalah instrument yang digunakan dalam penelitian ini, terdiri dari 30 soal yang digunakan untuk mengetahui penguasaan siswa daalm penggunaan relative pronoun dan untuk mengetahui kesulitan yang detemui siswa. Test yang diberikan terdiri dari tes relative pronoun who, whom, whose, which dan that.
Berdasarkan hasil analisis data yang telah dilakukan, penulis mengetahui bahwa penguasaan relative pronoun WHO adalah 74,58% berada pada good catagori, WHOM adalah 51,25% berada pada fair catagori, WHOSE adalah 52,5% berada pada fair catagori, WHICH adalah 75,41% berada pada good catagori, dan THAT adalah 69,58% berada pada good category. Dapat diketahui bahwa banyak siswa berada pada level fair dalam relative pronoun WHOM dan WHOSE. Selain itu kebanyakan siswa sudah mengerti dengan baik pada penggunaan relative pronoun WHO, WHICH and THAT sesuai dengan fungsinya. Tetapi berdasarkan hasil tes masih banyak siswa yang menggalami kebingungan dalam memilih relative pronoun secara tepat untuk membentuk kalimat yang benar sesuai dengan aturan grammatical dalam penggunaan relative pronoun whom and whose. Sehingga mereka tidak dapat mengidentifikasi secara tepat dan menggunakannya dalam kalimat yang benar.
Inggris :
DESY ANGGRAENI PUSPITASARI 1606501479. Descriptive Study on Relative Pronoun Mastery of The Second Year Student in SMA Negeri 1 Kecamatan Brebes. Thesis, Strata 1 Program, Faculty of Teacher Training and Education, Pancasakti University Tegal. Advisors: I. Drs. Rofiudin, M. Hum, II. Taufiqullah, S. Pd.
Key word: Descriptive Study on Relative Pronoun Mastery
This thesis mainly aims at determining students' mastery of using relative pronoun because there are a lot of students who have not understood yet about the use of relative pronouns in practicing it into correct sentence. This study is aimed at finding out the students' mastery in using relative pronoun such as who, whom, whose, that and which of the second year student in SMA Negeri 1 Kecamatan Brebes in Academic year 2009/2010.
The population of this study was the second year students of SMA N 1 Kecamatan Brebes in the academic year of 2009/2010. The total number of the population was 240 students; out of which 40 students were chosen as the samples. Random sampling was used to determine the sample.
The instrument that was used in this study is multiple choice tests; consist of 30 test items to find out the students' mastery in using relative pronoun and to know the difficulties that the students encounter in using relative pronoun. The test consist of relative pronoun such as who, whom, whose, which and that.
Based on the result of the data analysis that has been done, the writer knows that the students' relative pronoun mastery on WHO are 74,58% in the good category, WHOM are 51,25% in a fair category, WHOSE are 52,5% in fair level, WHICH are 75,41% in good category, and THAT are 69,58% in good category. It is known that the most students belong to the fair level in relative pronoun WHOM and WHOSE mastery. Beside that most of the students have understand well in using relative pronoun WHO, WHICH and THAT according to its function. But from the result of test all of the students still confuse in choosing the right relative pronoun to make a correct sentence according to the correct grammatical rules in using relative pronoun whom and whose. So, they can not properly identify and use them in the correct sentence.
PBI081097 | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain